فاطمه شهیده س
مظلومیت حضرت فاطمه زهرا س

 

تبرک پيروان ابن تيميه به ريسمان شپش و آب غسل او

ابن تيميه حراني ، متوفاي 728هـ ، يکي از  تئوريسين‌هاي اصلي وهابي‌ها به شمار مي‌رود که براي نخستين بار افکار باطل بني اميه را در باره توسل، تبرک ، شفاعت ، استغاثه، زيارت قبور، نوحه خواني و... علني کرد و براي اثبات آن‌ها کتاب نوشت و تبليغ کرد.
علماي اهل سنت وقتي متوجه شدند که او لجوج‌تر از آن است که با استدلال و منطق قانع شود و دست از تبليغ افکار باطلش بردارد، وي را به زندان انداختند و تا آخر عمر در حبس بود و در همان جا نيز از دنيا رفت.
از آن جايي که زندان‌هاي آن زمان از نظر بهداشت و نظافت، وضعيت خوبي نداشتند، ابن تيميه را چنان شپش زده بود که مردم نمي‌توانستند نزديک جنازه او شوند .
به همين خاطر مجبور شدند، ريسماني را به ماده جيوه آغشته کنند و روي جنازه او بيندازند تا مردم از شر شپش هاي او در امان باشند.
پيروان ابن تيميه ، هر نوع توسل، تبرك، طلب شفاعت از اموات و ... همچنين زيارت قبور، ختم كلام الله مجيد براى مردگان را شرك، بدعت و حرام دانسته و شيعيان را به خاطر اعتقاد به اين موارد تكفير مي‌كنند و گمراه مي‌شمارند؛ اما وقتى به سيره عملى خود آن‌ها نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه خود آن‌ها عملاً همه اين موارد را قبول دارند و در انجام آن مقيد هستند.
ابن كثير سلفى اموى در كتاب البداية والنهاية در شرح حال ابن تيميه مي‌نويسد:
وحضر نساء كثيرات بحيث حزرن بخمسة عشر ألف امرأة غير اللاتي كن على الاسطحة وغيرهن الجميع يترحمن ويبكين عليه فيما قيل وأما الرجال فحزروا بستين ألفا إلى مائة ألف إلى أكثر من ذلك إلى مائتي ألف وشرب جماعة الماء الذي فضل من غسله واقتسم جماعة بقية السدر الذي غسل به ودفع في الخيط الذي كان فيه الزئبق الذي كان في عنقه بسبب القمل مائة وخمسون درهما وقيل إن الطاقية التي كانت على رأسه دفع فيها خمسمائة درهما وحصل في الجنازة ضجيج وبكاء كثير وتضرع وختمت له ختمات كثيرة بالصالحية وبالبلد وتردد الناس إلى قبره أياما كثيرة ليلا ونهارا يبيتون عنده ويصبحون ورؤيت له منامات صالحة كثيرة ورثاه جماعة بقصائد جمة ... .
زنان بسيارى در (تشييع جنازه ابن تيميه) حاضر شده بودند كه حدود پانزده هزار نفر تخمين زده مي‌شدند؛ البته غير از آن‌هائى كه بر بالاى بام‌ها بودند، همه اين زنان براى اين تيميه طلب رحمت مي‌كردند و برايش گريه مي‌كردند . اما مردان از شصت هزار نفر تا صد و يا دويست هزار نفر تخمين زده مي‌شدند .
عده‌اى از تشييع كنندگان از باقى مانده آب غسل ابن تيميه، نوش جان كرده و باقى مانده سدر را كه با آن جنازه را شسته بودند، بين خودشان تقسيم كردند.
و نيز ريسمانى را به جيوه آغشته كرده و به گردن او براى دفع شپش‌هايش انداخته بودند، به يك صد و پنجاه درهم خريدند. همچنين گفته‌اند كه طاقيه (نوعى كلاه) او را كه بر سرش بوده، به پانصد درهم خريدند.
در تشييع جنازه گريه، زارى و ناله‌هاى زيادى سر داده شد و در صالحيه و شهر چندين قرآن براى او ختم كردند، مردم روزهاى زياد و شبانه روز براى زيارت قبر او مي‌آمدند و در كنار قبر او بيتوته كرده و تا صبح مي‌ماندند، خواب‌هاى خوب زيادى براى او ديدند و جماعتى در رثاى او شعر سرودند.

البداية والنهاية، ج 16، ص 210.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



تاریخ: دو شنبه 18 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط قناد

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 326
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


دعای عظم البلا
دعای فرج  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
ذکر کاشف الکرب  ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
روزشمار فاطمیه سوره قرآن ذکر روزهای هفته پخش زنده حرم انقلاب اسلامی
.  .

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس




ابزار های عاشقانه برای وبلاگ

کد زیبا سازی لینک ها



کد کج شدن تصاوير